Als de ander je niet begrijpt, heb jij het niet goed uitgelegd

‘Dat begrijpt u toch niet.’ De arts slaakt een diepe zucht na mijn vraag over de behandeling. ‘Ik ga dat niet aan u uitleggen. Dat begrijpt u toch niet.’

Zulke zorg- en hulpverleners zijn er helaas nog te veel. Ze zijn vol van hun medische kennis en trekken hun trukendoos open zonder de patiënt goed te informeren, of hem te betrekken bij aspecten die van invloed kunnen zijn op het succes van de behandeling. Ze vragen niet na of de behandeling acceptabel is voor de patiënt. Deze arts is er onbeschaamd eerlijk in – of overtuigd van zijn superioriteit.

Moet ik hem maar vergeven, omdat hij in de vijftig is, of omdat hij het heel druk heeft? Omdat hij nu eenmaal de expert is? Nee. Mensen hebben het recht te weten wat er met hun lichaam gebeurt en welke ingrepen een arts gaat uitvoeren. Misschien zijn er nog verschillende opties, op z’n minst om de behandeling te weigeren.

Een zorgprofessional moet in staat zijn de behandeling op het niveau van de patiënt uit te leggen en diens vragen te beantwoorden. De patiënt kan hem verrassen met een ander perspectief. De professional coacht de patiënt richting een gedeeld besluit en dient hem of haar ruimte te laten om niet in dat besluit mee te gaan.

Hoor je ook weleens: ‘Dat begrijpt u toch niet’? Ga dan op zoek naar een professional met betere bedside manners!

Deze bijdrage is geschreven door Christa Nieuwsboer.