Snappie, of snappie het nie?

Goed voorbereid op het faciliteren van de kick-off workshop van een nieuw project stap ik de ruimte in. De documentatie over het onderwerp heb ik op internet verzameld, goed doorgelezen, samengevat, op aparte post-its geschreven en op flipcharts geplakt. Dit moet helder zijn voor de deelnemers. Ik ben er klaar voor!

De deelnemers komen binnen en kijken verbaasd rond: ‘Hangen die flipcharts er nog van de vorige meeting?’ Ik antwoord: ‘Nee, de informatie op deze flipcharts is voor onze meeting. Herkennen jullie het materiaal niet?’

We beginnen aan de workshop en het valt me op dat de deelnemers niet echt aangehaakt zijn. Het is duidelijk dat ze de stukken niet gelezen hebben. Het kost moeite om ze mee te nemen. Het lijkt wel alsof ze het niet wíllen snappen. Terwijl het toch zo simpel is, en het uitgekauwd op post-its aan de muur hangt. Plotseling snap ik het: deze deelnemers zijn onvoldoende gemotiveerd voor dit project. Al onderzoekende kom ik erachter waarom: ze hebben geen tijd om hieraan te werken, en bovendien vinden ze het geen ‘sexy’ project.

Als je iets niet wilt snappen, kun je je afvragen of het wel zin heeft om het te snappen. Want zelfs als je het uiteindelijk snapt, heb je er geen zin in. Snap je? Als je merkt dat je iets niet wilt snappen, begin er dan gewoon niet aan. Blijkbaar vind je het niet belangrijk genoeg. Hopelijk snappen anderen het wel, en hoef jíj het niet te snappen.
Mijn advies: geef alleen aandacht aan die dingen die je wél snapt.

Deze bijdrage is geschreven door Nel Mostert.