Heb je het niet in huis? Haal het dan ergens anders

Het team van Klaas behoort tot een van de best performende teams van de organisatie. De KPI’s worden keurig gehaald en het klantcontact verloopt naar wens, en het management is dan ook zeer tevreden. Niets aan de hand, zou je zo zeggen.

Totdat het management op een dag besluit de koers van het bedrijf iets te wijzigen. Alle teams moeten naar hun eigen werkzaamheden kijken en moeten binnen de kaders die het management heeft opgesteld met ideeën en initiatieven komen om bij die koers aan te sluiten.

Tot ieders verbazing slaagt het team van Klaas er niet in om met ideeën te komen. Klaas probeert van alles, maar niets helpt. Hij roept de hulp van een teamcoach in, die het team helpt om in gesprek te komen over hun sterke en minder sterke punten. Wat blijkt: het team bestaat uit medewerkers die uitermate geschikt zijn voor de taken die ze in het verleden moesten uitvoeren, namelijk processen volgen en contact leggen met klanten. Alle medewerkers hebben een voorkeur voor het relationele en werken het liefst binnen een heldere structuur. Er is echter niemand in het team die conceptueel kan denken en met nieuwe ideeën kan komen.

Maar het team bedenkt een mooie oplossing. Ze zetten hun relationele kwaliteiten in en nodigen mensen uit andere teams uit om hen te helpen. Die doen dat graag en helpen het team met nieuwe ideeën op weg. Zo kan het team zijn eigen kracht weer gebruiken om de nieuwe ideeën om te zetten in een gestructureerde aanpak.

Deze bijdrage is geschreven door Henri Haarmans.