Clash

Je gaat met een team een dag ‘op de hei’ zitten, op een prachtige locatie. De koffie smaakt goed en de sfeer is prima. Maar dan gebeurt het: een flinke clash tussen twee teamleden. Een van hen verlaat uiteindelijk in tranen de zaal, en de groep blijft verbijsterd achter. Wat nu?

Natuurlijk vraagt dit incident aandacht, maar je hebt ook een doel te halen op deze dag. Stap je over de clash heen of help je het oplossen? Het is het beste om de volgende uitgangspunten te hanteren:

  • Het inhoudelijke doel van de dag staat voorop.
  • Een probleem tussen twee personen mag de rest van de groep niet ‘gijzelen’.
  • Als dit incident het behalen van het doel van de dag niet belemmert, is het doel nog gewoon haalbaar.

Twee scenario’s zijn denkbaar:

1. Het probleem bestaat alleen tussen deze twee personen

De groep zal op zijn minst een vervelend gevoel overhouden aan het incident, en de twee bekvechters hebben nog steeds een probleem. Geef de twee personen maximaal een halfuur de tijd om het voorval onder vier ogen uit te praten.

2. Het probleem gaat het hele team aan

De eventueel aanwezige teamleider en het team moeten beslissen of ze het probleem willen bespreken of voor het doel van de dag gaan. Geef ze hier vijf minuten voor en begeleid dit gesprek. Je geeft het team helderheid en vergroot de kans op het halen van het doel van de bijeenkomst.

Deze bijdrage is geschreven door Jeroen Blijsie.