Leiderschap door voorbeeldgedrag

Voor nieuw succes is het vaak nodig om ideeën over ‘Zo werkt het nu eenmaal’ te doorbreken. Anderen op die manier in beweging krijgen begint vaak met anders denken over je eigen rol, dus met zelf uit je comfortzone stappen. Het wordt een stuk gemakkelijker om anderen uit hun comfortzone te krijgen als je je daar zelf ook niet in bevindt.

Ik had een kennis die na een halfjaar zonder werk en vruchteloos solliciteren op zijn vakgebied nog steeds thuiszat. Er zat niets anders op dan voor zichzelf te beginnen. Een verkoper was hij niet, maar om met potentiële klanten in gesprek te komen, zette hij toch zijn eigen belacties op. Hele dagen was hij aan het bellen. Met resultaat: hij kreeg de klanten die hij nodig had.

Een paar jaar later had hij tijdelijk een commerciële functie bij een consultancybedrijf. Te veel mensen zaten daar ‘op de bank’. Hij stelde voor een belactie te organiseren, om de consultants te trainen op het gebied van telemarketing en ze zelf prospects te laten bellen. Veel van de consultants voelden daar niets voor. Want, zeiden ze hem: ‘We gaan jouw werk niet doen, hoor.’ Hij vertelde over zijn eigen ervaringen en stelde dat in tijden van nood alle hens aan dek nodig zijn.

Een klein clubje mensen stapte wel uit hun comfortzone. Met hen is hij gaan bellen, en dat leverde het bedrijf zeer interessante leads op, en uiteindelijk opdrachten.

Deze bijdrage is geschreven door Rob Evers.