De kunst van het faciliteren
Op appel?

Het appel is een belangrijk ritueel uit het leger. Is iedereen er, is iedereen fit en is de uitrusting in orde? Een appel heeft belangrijke functies. De leden van de groep voelen zich aan elkaar gebonden en denken na over hun plek en hun rol. De commandant, in feite de manager, is in contact met zijn manschappen: hij communiceert niet per e-mail, maar spreekt luid en duidelijk voor zijn troepen en zet de boel in beweging.

Waar zie je dat nog meer? Bedrijven in andere culturen, zoals in Japan, kennen een gezamenlijke dagopening waar iedereen netjes staat opgesteld voor gymnastiekoefeningen.

Voer het appel dus eens in binnen je organisatie en roep eens per week of per maand de mensen bijeen. Is er binnen niet genoeg plek? Gebruik dan de parkeerplaats, lekker buiten. Hoe meer mensen zich erbij aansluiten, hoe beter.

Een of meerdere afdelingen staan opgesteld. De manager of directeur heeft een aantal mededelingen. Geen lange, zakelijke, maar bindende. Ze gaan over mensen of groepen in de organisatie. Dat kan zonder namen. Humor mag! Het is geen lezing, het duurt niet meer dan een, hooguit twee minuten. Na afloop is er gezamenlijk koffie. Je zult versteld staan van de bindende kracht die wordt losgemaakt!

Deze bijdrage is geschreven door Rob Evers.