Verbeelding als frustratiekiller

Het overkomt iedereen weleens: je hebt het idee dat je vastloopt in waar je mee bezig bent. Je frustratie neemt steeds verder toe. Je ziet het even niet meer.
Geen paniek! Neem een rustmoment en gebruik de kracht van je verbeelding.

Gebruik daarbij verschillende zintuigen achter elkaar:

  • Kies een muziekstuk en laat het spelen in je hoofd. Probeer zo veel mogelijk instrumenten te horen en details naar boven te halen.
  • Verbeeld je het geluid van een zwembad op een mooie zomerdag.
  • Stel je de smaak van een zure citroen of een lekker biertje voor. Hoe voelt dat in je mond?
  • Denk je in hoe fluweel voelt, hoe zand op het strand door je vingers stroomt.
  • Ruik de geur van een verse kop koffie of vers gemaaid gras.
  • Probeer of je E.T. met zijn opgestoken vinger in de film voor je kunt zien.
  • Kies een film die je vijf jaar niet gezien hebt, en probeer zo veel mogelijk beelden op te roepen.
  • Herinner je een plek uit je jeugd waar je het leuk had. Probeer deze plek helder voor je te zien.

Als je deze oefening doet, zul je merken dat de details na een paar minuten steeds levendiger worden en dat het steeds meer voelt alsof je de ervaring echt net gehad hebt. Als dat lukt, zul je merken dat je meer rust krijgt en je frustratie wegsmelt. Vaak dienen zich in je gedachten dan opeens nieuwe perspectieven aan en zie je wat een volgende stap kan zijn.

Prachtig toch, hoe ons brein werkt?

Deze bijdrage is geschreven door Antoinette Middeldorp