Herhaal innovatief

“Ze luisteren niet,” verzuchtte het afdelingshoofd, “hoe vaak ik ook mijn mensen heb uitgelegd hoe belangrijk het is de zorgdossiers op orde te hebben, het lukt niet om het voor elkaar te krijgen.”

“Wat doe je dan?”, vroeg de coach.
“Dan zet ik het op de agenda van het werkoverleg en geef uitleg.”

“Helpt dat?”
“Nu je het vraagt, eigenlijk niet. Om een of andere reden begrijpen ze niet hoe belangrijk het is.”

“En wat doe je dan?”
“Dan leg ik het nog een keer uit!”

Klinkt bovenstaande je bekend in de oren: je zet een koers van handelen uit – in dit geval uitleggen – die niet het beoogde resultaat oplevert. En dan? Dan herhalen we wat we eerder hebben gedaan. Dat werkt namelijk in een heleboel andere situaties ook.

Probeer de volgende keer eens een nieuwe koers uit te zetten:

  1. Merk op dat je jezelf aan het herhalen bent. Een teken hiervan is: je zucht vlak voordat je het woord wilt nemen, of je denkt ‘daar gaan we weer’. Vuistregel: een keer is toeval, twee keer is opletten, drie keer is een patroon.
  2. Neem een korte pauze. Neem een slokje water, ga even naar de WC, graaf in je tas, controleer of je mobiel uit is, zeg ‘hm’,  ….. . Gebruik de pauze om goed naar de situatie te kijken: wat precies herhaal je? De uitleg in het werkoverleg?
  3. Doe iets anders. Heb je de neiging om uit te leggen? Stel dan eens een vraag, of vertel hoe je zelf de situatie ervaart: ‘ik weet nu even niet wat ik hiermee aan moet’. Neem je vaak het woord?  Zwijg en kijk uitnodigend. Dan kan een ander het woord nemen.
  4. Observeer wat er nu gebeurt: bij jezelf en bij de anderen.

 

Deze bijdrage is geschreven door Carolien de Monchy.